http://www.imt2012.com/images/imt_04.jpg

http://www.imt2012.com/images/poster/m2.jpg

سایت کنفرانس : http://www.imt2012.com

درباره کنفرانس

اولين کنفرانس ملي فناوري هاي معدنکاري توسط دانشگاه يزد، شرکت سنگ آهن مرکزي ايران، دانشگاه آزاد

اسلامي واحد بافق و پارک علم و فناوري يزد و با همکاري ساير دانشگاه ها، وزارتخانه ها، شرکت ها  و

سازمان هاي  مرتبط که اسامي آنها متعاقبا اعلام خواهد شد در اردیبهشت 1391 در آهن شهر بافق برگزار

مي شود.

در اين کنفرانس و نمايشگاه جانبي آن ضمن معرفي فناوري هاي معدنکاري، به تبادل تجربيات علمي و تحقيقاتي

در زمينه توسعه اين فناوري ها و کاربرد آنها در عرصه هاي مختلف مهندسي معدن پرداخته مي شود.

از کليه متخصصان، محققان و فعالان توسعه و انتقال فناوري هاي  معدني دعوت مي شود  تا با ارسال مقالات خود

در محورهاي مشخص شده و يا با شرکت در نمايشگاه فناوري هاي معدنکاري زمينه ساز  دستيابي به اهداف

تعريف شده کنفرانس و ارتقا سطح فناوري معدنکاري در ايران اسلامي باشند.

 

موضوع های کنفرانس

 فناوري هاي نوين در عرصه هاي معدن، صنايع معدني و نفت

 فناوري هاي ساخت تجهيزات اکتشاف،  استخراج و فرآوري مواد معدني

 فناوري طراحي، ساخت، تعمير و نگهداري ماشين آلات معدني

 فناوري هاي ژئومکانيک و معدنکاري عميق

 فناوري هاي معدنکاري زغال سنگ

 فناوري هاي مکانيزاسيون و  اتوماسيون معادن

 فناوري اطلاعات (IT) در معدن و صنايع معدني

 بيوتکنولوژي و نانوتکنولوژي در صنايع معدني

 فناوري هاي  ايمني، بهداشت و محيط زيست در معادن

 نقش فناوري در بهره وري معادن و صنايع معدني

 نقش خوشه های صنايع معدني در بومی سازی فناوری های معدنکاری

 مهندسي معکوس فناوري هاي معدنکاري

 

  برنامه هاي کنفرانس

  سخنراني هاي علمي

  ارائه مقالات به صورت شفاهي و پوستر

  کارگاه هاي آموزشي در زمينه هاي فناوري هاي معدني

  برگزاري نمايشگاه فناوري هاي معدني

  بازديد از معادن و صنایع معدنی منطقه ( برای روز جمعه  15/2/1391 برنامه بازذید از معادن و صنایع معدنی

استان یزد تدارک دیده شده است. مسیر های بازدید و جزئیات آن در اطلاع رسانی های بعدی اعلام خواهد شد).

 

محل برگزاري كنفرانس و نمايشگاه در شهرك آهن شهر بافق در استان یزد مي باشد.

شهرك آهن شهر در جوار شهر بافق در  فاصله 110 كيلومتري جنوب شرقي  يزد واقع شده است. معدن سنگ آهن چغارت وابسته به شركت سنگ آهن مركزي ايران در 12کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق و در 122کیلومتری جنوب شرقی شهرستان یزد و در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر بهاباد و در حاشیه کویر مرکزی ایران واقع است.

سایت ثبت نام: http://www.imt2012.com/

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:55 توسط علیرضا رستگار| |

روش ژئوفيزيک اکتشافي IP

مقدمه:

IP يکي از متداول ترين روش هاي مورد استفاده در اکتشافات معدني و نفت و گاز مي‌باشد. در اکتشافات نفت و گاز با وجود زون پيريتي، مي توان با استفاده از روش IP اقدام به عمليات اکتشافي نمود.

روش اکتشاف ژئوفيزيکي IP، اغلب براي حل مساله مهندسي و هيدرولوژي همراه با اختلاف بالا در مقاطع زمين شناسي مورد استفاده قرار گرفته است.

آشکارسازي ترکب هاي فازي و آب شور، زمينه استفاده از روش IP را براي حل مشکلات اکولوژيکي مهيا مي کند. مبناي روش IP بررسي ميدانهاي الکتريکي ثانويه توليد شده در زمين توشط جريانات الکتريکي مي باشد. حساسيت اين روش به طرز گسترده اي به هدايت گرماي يوني و الکتروني بستگي دارد.

مشاهدات IP در حوزه و فرکانس انجام مي شود. در حوزه زمان، ولتاژ تنزل يافته به وسيله پارامتر زمان اندازه گيري مي شود. در حوزه فرکانس، مقاومت ظاهري ρa در دو يا چند فرکانس اندازه گيري ميشود که معمولا زير ده هرتز مي باشد.
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 12:2 توسط علیرضا رستگار| |

روش‌هاي اكتشاف کروميت

ارائه مدلي براي اكتشاف اين ماده معدني كه بتواند در مناطق مختلف كارائي داشته باشد، امكانپذير نمي باشد و لذا نمي توان از يك روش خاص به عنوان مطلوب ترين روش اكتشاف کروميت نام برد و بر اين اساس به برخي روش‌هاي كلاسيك اكتشاف كه در رابطه با كرويت در ايران مورد استفاده قرار گرفته و يا امكان استفاده ازآن براي پي جوئي و اكتشاف كروميت وجود دارد، مي‌پردازيم.

روش‌هاي ژئوفيزيكي:
در اينجا به برخي روش‌هاي عمده ژئوفيزيكي كه براي اكتشاف كروميت مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در كانسارهاي كروميت ايران نيز به كار گرفته شده است و يا امكان به كارگيري آن وجود دارد، اشاره خواهيم كرد.
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:19 توسط علیرضا رستگار| |

بطور کلی در ابتدای صنعت نفت ، علایم ظاهری نفت یعنی نفت و گازهایی که در سطح زمین وجود داشته ، در اکتشاف نفت موثر بوده است. بعدها مشخص شد که مطالعه لایه‌های مختلف نفت در اکتشاف نفت ، موثر بوده است. اگر لایه نفوذ ناپذیر باشد، احتمال اینکه نفت درآن وجود داشته باشد، وجود دارد. علاوه براین ، مطالعه لایه‌های مختلف و مطالعه خواص فیزیکی و شیمیایی تحت عنوان ژئوفیزیک و ژئوشیمی در اکتشاف نفت موثر بوده است.
● اکتشاف به کمک زمین شناسی
زمین شناسی به ما می‌آموزد که آیا شکل و وضع لایه‌های زیر زمینی در محل مورد نظر برای تشکیل نفتگیر مناسب است یا خیر. در صورتیکه مناسب تشخیص داده شد، به جستجوی مخازن زیرزمینی نفت پرداخته می‌شود.
از این بعد مبنای کار ، تهیه نقشه‌ای از لایه‌های زیرزمینی است. بدین ترتیب که ابتدا عکسهای هوایی گرفته می‌شود و سپس عکسهای هوایی تهیه شده ، بوسیله دوربین مخصوصی به نام استروسکوپ برجسته نشان داده می‌شود. بدین ترتیب ، وضع برآمدگیها و حتی نوع لایه‌ها و عمق و زوایای آن تشخیص داده می‌شود. از روی خصوصیات عکسها ، نقشه زمین شناسی تهیه می‌گردد.
● روشهای ژئوفیزیکی برای شناسایی لایه‌های مختلف زمین

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:17 توسط علیرضا رستگار| |

نانو فلزات (Nano-metals) موجود در گاز خاک(gas soil) از 15 سال پیش به‌عنوان روش اکتشاف مواد معدنی در ذخایر پنهان مورد آزمایش و کاربرد است و در این خصوص با توسعه و کارآمدی جمع‌کننده‌های مایع (Liquid collectors) که در تهیه نمونه‌های برجا(فعال) استفاده می‌شوند و با توسعه و کمک روش آنالیز ICP-MS پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای حاصل شده است ولیکن همچنان جمع‌کننده‌های مایع که توانایی برداشت و تجمیع فلزات ردیاب را به درستی و با قابلیت آنالیز به روش ICP-MS را داشته باشند خیلی کم هستند

در این مبحث سعی شده نتایج حاصل از مطالعات تکنولوژیک انجام شده توسط گروهی از ژئوشیمیست‌های چینی بر روی تعدادی از ذخایر سولفیدی شناخته شده که در زیر رسوبات رسی و ماسه سنگ‌های دوران سوم و آبرفت‌های کواترنر مدفون شده‌اند ارائه شود:

1. در این بررسی، آنومالی‌های فلزی گازی (به‌ویژه از مس، سرب، روی، کادمیوم، نیکل، آنتیموان، بیسموت، تلوریم، طلا و نقره) تقریبا در بالای همه کانی‌سازی‌های سولفیدی مدفون در زیر رسوبات به اثبات رسیده است.

2. همبستگی مثبت و خوبی در نمودارهای توزیع هر یک از عناصر بین عناصر موجود در گاز خاک با عناصر موجود در پوسته آن منطقه قابل مشاهده است.

3. در بالاترین مقادیر برای عناصر مس و روی در‌ هاله‌های گازی در بالای کانسارهای سولفیدی به ترتیب 300ppm و 200ppm در هر لیتر حجم گاز قابل ثبت بوده است که این مقادیر در نواحی عقیم (بدون کانی‌سازی) برای این فلزات کمتر از یک ppb برای مس و چند ppb برای روی بوده است.

4. آنالیزهای ایزوتوپ‌های سرب در نمونه‌های اخذ شده از یک ذخیره پلی متال شناخته شده که با رسوبات و ماسه سنگ‌های دوران سوم پوشیده شده نشان می‌دهد که مقایسه نسبت ایزوتوپ سرب در نانوفلزات منطقه زمینه با مقادیر متوسط آن در هریک از نواحی که با رسوبات، ماسه سنگ، سنگ‌های میزبان و کانسنگ احاطه شده تفاوت دارد و بالاترین اختلاف این نسبت در نمونه‌های آنومالی‌های بالای کانسنگ‌ها و آن‌هایی که در منطقه زمینه بوده‌اند به ثبت رسیده است، نشان می‌دهد که بعضی از آنومالی‌های سرب در ‌هاله‌های گازی قابل ظهور هستند.

همچنین نسبت‌هایی از ایزوتوپ‌های سرب در‌ هاله گازی بالای کانی‌سازی‌ها که کمترین نوسان و توزیعی مشابه با نمونه‌های اخذ شده از کانسنگ سولفیدی را نشان می‌دهد، این استنباط را ایجاد می‌کند که برخی از فلزات موجود در نمونه‌های آنومال از کانسنگ‌های عمقی سرچشمه گرفته‌اند و نمایانگر ارتباط آنها هستند.

طلا، پلی‌متال و نیکل استفاده شده و کارآمدی آن در پی‌جویی کانی‌سازی‌های پلی متال در چندین ناحیه پوشیده و پنهان به اثبات رسیده است و لازم است دیگر جنبه‌های مبهم نانو فلزات موجود در گاز خاک (هاله گازی) با مطالعات بیشتر نتیجه‌گیری شود و در حال حاضر بررسی‌های نانو فلزی در حقیقت یک ابزار کاربردی با پتانسیل بالا برای اکتشاف کانی‌ها در نواحی پوشیده شده محسوب می‌شود.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:15 توسط علیرضا رستگار| |

كارخانه تغليظ ميدوك در نزديكي معدن ميدوك و در   زميني به مساحت تقريبي 14 هكتار احداث شده است.   عمليات اجرايي اين كارخانه از نيمه دوم سال 1379   آغاز گرديده و در دي ماه 1383 به بهرهبرداري   رسيده است. اين كارخانه، بر اساس طراحي ، قادر است   از 5 ميليون تن سنگ سولفوري معدن، به طور متوسط   سالانه 150 هزار تن كنسانتره مس با عيار 30 درصد   توليد نمايد.

طراحي پايه ، توسط شركت متسو از كشور سوئد و قسمتي از طراحي تفصيلي مشاوره مهندسي طرح توسط شركت ايراني نيپك به انجام رسيده است.

تجهيزات مورد نياز طرح در دوه بخش خارجي و داخلي به ترتيب توسط شركت متسو و شركتهاي ايراني در قالب مشاركت نيپك بن آور (نيپبن ) تامين شده است.

فعاليتهاي سازه مشتمل بر احداث ساختمانهاي سنگ شكن، تغليظ ، آهك ، انبارخاك درشت ، ايستگاه آبرساني ، آزمايشگاه ، آتش نشاني ، ساختمان اداري ، ساختمان تاسيسات و پستهاي فرعي برق است كه در مساحتي بالغ بر 47070 متر مربع توسط شركت بلند پايه اجرا شده است.تامين تجهيزات اصلي برق و ابزار دقيق مورد نياز طرح برعهده شركت Alstom و Cegelec فرانسه بوده است.
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:8 توسط علیرضا رستگار| |

بسته به نوع کانه و مشخصات مورد نظر در محصول آراسته ، عمليات کانه آرائي ممکن است شامل مراحلي ساده يا بسيار پيچيده باشد. نخستين مرحله اين عمليات آزاد کردن ( liberation ) کاني هاي با ارزش موجود در کانه از کاني هاي گانگ است. براي نيل به اين هدف بايد کانه را طي يک يا چند مرحله توسط انواع سنگ شکن ها و آسيا خرد کرد. براي خرد کردن يک جسم جامد به قطعات کوچکتر ، اصطلاحات خاصي وجود دارد که هر يک از آنها براي ابعاد مشخصي مورد استفاده قرار مي گيرد.

مراحل مختلف خرد کردن و اصطلاحات رايج براي آنها

عمليات خرد کردن معمولا همراه با عمليات طبقه بندي از نظر ابعاد است که به منظور بدست آوردن محصولي با دانه بندي مشخص و يا براي خارج کردن دانه هائي که به ميزان لازم خرد شده اند انجام مي شود. بدين ترتيب از خرد شدن بيش از حد دانه ها جلوگيري مي شود. مرحله دوم شامل عمليات ( پر عيار کردن ) ( concentration ) يا ( جدا کردن ) ( separation ) کاني هاي با ارزش کاني هاي گانگ است. اين عمليات بر مبناي مشخصات کاني ها پايه گذاري شده اند و با استفاده از اختلاف خواص فيزيکي ، شيميايي يا شيمي فيزيک کاني ها با يکديگر مي توان آنها را جدا کرد. اين عمليات که به طور جامع تر روش هاي آرايش ناميده مي شوند شامل روشهاي سنگجوري ، ثقلي ، الکتريکي ، مغناطيسي ، فلوتاسيون ، هيدرومتالورژي و غيره مي شوند.

با توجه به اينکه بيشتر روش هاي آرايش به طريقه تر انجام مي شوند ، بنابراين مرحله سوم عمليت را مي توان شامل جداکردن فازهاي جامد و مايع از يکديگر يا به عبارت ديگر ( آبکش کردن ) و ( خشک کردن ) محصولات آراسته دانست که توسط ( تيکنر ) ( thickener ) ،(filter ) و( خشک کن ) (dryer) انجام مي شود. مرحله نهائي نيز شامل عمليت تخليه کاني هاي گانگ ( باطله ) و در بيشتر حالات بازيابي آب موجود در اين بخش از مواد است. اين کار در ( سد باطله ) ( tailing dam ) انجام مي شود.



به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:6 توسط علیرضا رستگار| |

کلیات

معادن منابعی هستند در روی زمین که محل تامین مواد اولیه خام مورد استفاده در صنعت هستند. مانند سنگ آهن،سنگ مس،سنگ ها ی تزئینی وغیره..

برای اینکه این مواد معدنی موجود در معدن قابل استفاده در صنعت شود باید عملیاتی روی زمین و توده معدنی صورت گیرد که محصول مورد نظر صنعت تامین گردد.این عملیات تولید ماده مورد نظر را استخراج معدن گویند.بطور کلی مجموعه فعالیتهای مرتبط به هم در معدن که برای تولید مواد خام اولیه صنعت انجام می شود را استخراج معدن گویند.

استخراج معدن شامل دو مرحله کلی است که عبارتند از :

1. استخراج ماده معدنی و حمل به کارخانه کانه آرایی که خود شامل مراحل زیر است:

a) حفاری.

b) آتشباری.

c) حمل به کارخانه سنگ شکن.

2. کانه آرایی و فر آوری مواد معدنی.که خود شامل مراحل زیر است:

a) مراحل خردایش و سنگ شکنی

b) پر عیار سازی وتغلیظ.
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:1 توسط علیرضا رستگار| |

کربن فعال پر استفاده ترین جاذب برای بازیابی طلا از محلولهای سیانید است . یکی از کند ترین مراحل در استخراج طلا توسط تکنیکهای کربن در پالپ و کربن در لیچ ، جدایش طلا از کربن فعال بارگیری شده است . فرآیندهای جدید کربن در پالپ و کربن در لیچ بطورافزاینده ای نیازمند بازیابی سریع کربن است .

پر استفاده ترین روش شستشو ، فرآیند زادرا است ، که در آن محلولهای داغ w/v ۱% NaOH ، w/v ۲% NaCN را از میان بستر کربن فعال بار گیری شده با سیانید طلا به مدت حداکثر 72 ساعت دردمای 100- 95 درجه سانتیگراد برای جدایش Au(CN)2- بازیابی می کنند . این روش تحت فشار و دمای بالا اصلاح شده بود ، عملیات در 140 درجه سانتیگراد و 600 کیلو پاسکال برای کاهش زمان شستشو به 12- 10 ساعت بود . مشکل اینجا بود که شوینده ها قبل از خروج از فشار سرد می شدند . همچنین هزینه و نگهداری سیستمها برای عملیات کوچک جالب نبودند .

روش شستشوی آنگلو یک روش آلترناتیو است ، که طلا را در 12 8 ساعت با استفاده از آب دیونیزه شده در 120 100 درجه سانتیگراد می شوید . در این روش کربن توسط محلول w/v ۱% NaOH ، w/v ۵% NaCN پیش خیسانده می شود . این فرآیند به کیفیت آب مورد استفاده حساس است . کربنات سدیم برای جانشینی مخلوط جدایش هیدروکسید سدیم پیشنهاد شده بود . ادعا شده بود که توسط انجام این تکنولوژی جدید کمی صرفه جویی ایجاد شده است . علاوه بر این ، این شیوه کمترین میزان سمیّت و طبیعت خورندگیِ واسطه کربنات سدیم را در قیاس با محلول هیدروکسید سدیم سیانید سدیم دارا بود ، که این امر اساساً از لحاظ بهداشت صنعتی و چشم انداز های زیست محیطی از تکنولوژی مرسوم قابل قبول تر بود .

نظر به سرعت پایین شستشو و دمای بالا ، ارتقا رویه های مرسوم شستشو با مطرح کردن مافوق صوت در سیستم شستشو به نظر ممکن می رسد . استفاده از مافوق صوت اخیراً بعنوان یک راه جهت تشدید فرآیند جدایش مورد تحقیق بوده است . لیو و همکاران ( 1996 ) و موخرجیو همکاران ( 1997 ) نشان دادند که عملیات مافوق صوت می تواند مواد آلی جذب سطحی شده روی فاز ذره ای رسوبات آبی را از جای خود بیرون کند ، بدین ترتیب بطور قابل توجهی در دسترس بودن زیستی نمک اسید سوربیک را افزایش دهد . نیومن و همکاران ( 1997 ) مطالعات مشابهی را با تکه های دانه ای ریز آجر اشباع شده توسط اکسید مس بعنوان یک مدل از خاک آلوده پیش بردند . آنها کاهشی 40% در محتوی مس توسط شستن لایه مدل توسط عبور دادن آب روی یک سینی لرزان مافوق صوتی با عمل در فرکانس 20 کیلو هرتز مشاهده نمودند . کین و همکاران ( 1997 ) جدایش فنل از رزین های تبادل یونی را آزموده و یک جابجایی در تعادل جذب سطحی در حضور مافوق صوت را گزارش دادند . همینطور ، مطالعات امکان سنجی آزمایشگاهی توسط ریج و همکاران ( 1998 ) نشان داد که مافوق صوت نرخ جدایش فنل از کربن فعال و رزینهای پلیمری را افزایش داد . عملیات مافوق صوتی همچنین جهت بالا بردن شستن جزء یونی از رزینهای تباذل یونی نیز توسط فنگ و آلدریچ (2000 ) ثابت شده بود . کاربردهایی از قبیل این اشاره دارد که تابش مافوق صوت می تواند راهی موثر جهت بالا بردن شستن سیانید طلا از کربن فعال باشد . هدف این بررسی این است که تعیین کند تا چه اندازه ای می توان با استفاده از مافوق صوت شستشوی سیانید طلا از کربن فعال را افزایش داد .

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:58 توسط علیرضا رستگار| |

خانواده ميكروسكوپ‌هاي الكتروني

اجزاي مشترك تمامي دستگاه‌ها:

- تفنگ الكتروني

- عدسي‌هاي متمركز كننده

- آشكارساز

- SEM: كويل‌هاي روبشي، آشكارساز الكتروني

- TEM: عدسي‌هاي شيئ و پروژكتوري، صفحه نمايش

- SEM + آشكارساز پرتو EPMA X

- TEM + آشكارساز پرتو AEM X

اساس کار EPMA

- بمباران الکترونی حجم بسيار کوچکی از نمونه توسط يک تفنگ الکترونی با انرژی بين 5 تا 30 کيلو الکترون ولت

- اندازه‌گيری ميزان فوتونهای X-Ray ساطع شده توسط نمونه ‌
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:56 توسط علیرضا رستگار| |

 

آسیاب کلاسیفایر

این مجموعه جهت میکرونیزه کردن مواد معدنی شیمیایی با سختی زیر 3 mohs و دانه بندی خروجی 5 50 میکرون مورد استفاده قرار می گیرد .

دانه بندی ورودی به آسیاب حداکثر 20 میلی متر می باشد .

سیستم تغییر دانه بندی این مجموعه توسط یک دستگاه فرکانس اینورتور جهت تغییر سرعت دورانی روتور کلاسیفایر و و نیز تغییر در دبی هوای خروجی از مجموعه انجام می گیرد .

سیستم خردایش بر اساس ضربه ایجاد شده توسط تیغه های روتور آسیاب و کوبیدن به بدنه آسیاب که بوسیله زره ( لاینر ) پوشیده شده است انجام می گیرد .

جنس لاینر ها و تیغه ها و روتور آسیاب از فولادهای منگنزی سخت شده می باشند جنس روتور کلاسیفایر نیز از فولادهای زنگ نزن فنری می باشد .

محدوده کاربردی این مجموعه شامل مواد معدنی نرم ، رنگ های پودری پیگمنت های آلی و معدنی رزین های ملامین ، فنولیک ، پلی استر ، اپوکسی و ... می باشند .

سیستم فوق می تواند با هوای گرم جهت خشک کردن مواد مرطوب و آسیاب کردن همزمان و نیز با هوای خنک جهت مواد حساس به حرارت جهت پودر کردن مواد شیمیایی که نقطه ذوب پایین دارد عمل نماید .

 

اجزاء سیستم فوق مطابق لی اوت به شرح زیر می باشند :

1 آسیاب و توربو کلاسیفایر

2 سیکلون

3 فیـــلتر کیسه ای

4 فن اصلی

5 ایرلاک

6 کانال های ارتباطی

7 فیدر ورودی

________________

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:52 توسط علیرضا رستگار| |

اين روش آزمايش طرز پيشروي نمونه گير لوله اي دو كفه اي ، براي بدست آوردن نمونه خاك معرف و اندازه گيري مقاومت خاك در

مقابل نفوذ نمونه گير ، را شرح مي دهد و بطور كلي بعنوان آزمايش نفوذ استاندارد (SPT) شناخته شده است.اين استاندارد تمام موارد

ايمني مربوط به كاربرد آنرا بيان نمي كند ، در مسئوليت استفاده كننده از اين استاندارد است تا دستور العمل هاي تندرستي و ايمني

مناسب را تهيه نمايد و قبل از استفاده قابليت اجرائي محدوديت هاي تعديلي را مشخص نمايد. مقادير بيان شده برحسب واحدهاي

اينچ پوند بعنوان استاندارد در نظر گرفته مي شود.

 

توصيف اصطلاحات ويژه در اين استاندارد:

SPT : اختصار براي آزمايش نفوذ استاندارد ، اصطلاحي كه با آن معمولاً مهندسين به اين روش مراجعه مي نمايند.

سندان: آن قسمت از مجموعه وزنه كوب كه با چكش برخورد مي نمايد و بوسيله آن انرژي چكش به ميله هاي حفاري انتقال مي يابد.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:41 توسط علیرضا رستگار| |

زمين لغزش (LandSlide) و ريزشهاي سنگي نمونه هايي از حركات توده اي زمين ميباشند و اصطلاحي عمومي براي حركت رو به پايين واحدهاي سنگي و رسوبي تحت تاثير نيروي گرانشي است.اين فرايند بر روي زمين هاي شيب دار عمل كرده و ممكن است باعث تخريب منازل و تاسيسات ، مسدود گشتن مسير جاده ها و رودها و.. شود و در بعضي مواقع كه حجم عملكرد آن عظيم باشد باعث ايجاد درياچه هايي نيز ميگردد.

برخلاف پديده خزش در زمين لغزه ها، يك يا چند سطح شكستگي مجزا وجود دارد. سرعت زمين لغزشها نوعا در حدود يك متر در روز و در موارد خاص از زمين لغزشي كه داراي هواي حبس شده اند و در اثر زلزله بوجود آمده اند تا سيصد كيلومتر در ساعت ميرسد. از عواملي كه باعث ايجاد و فعال شدن اين پديده ميگردند ميتوان به وجود فرسايش شديد در مسير رودها و آبراهه ها ، شيب زياد واحدهاي رسوبي و سنگي و عدم اتصال محكم بين واحدها و سنگ بستر ، بارندگي شديد و افزايش آب بين منفذي در رسوبات آبرفتي و... ميباشد.

همچنين در اثر فعاليتهاي انساني مانند خاكبرداري و ايجاد راهها ، بارگذاري ناشي از ساخت و ساز روي زمين هاي شيب دار و مستعد ، قطع درختان و پوشش گياهي منطقه، ورود آب ناشي از چاههاي فاضلاب ، استخرها وآبياري چمنزارها و... ميتواند باعث فعال شدن و تسريع اين پديده شود. بسياري از زمين لغزشها همچون زمين لغزش گراس ونتر در وايومينگ منشاء صرفا طبيعي دارند برخي نيز توسط زمين لرزه ها فعال ميشوند(Keefer1984 ) آقاي كيفر در سال 1993 دريافت كه احتمال وقوع زمين لغزشها ي تحت تاثير فعاليت هاي لرزه اي در شيبهاي تندي(با زاويه بيش از 25 درجه ) كه دست كم 150 متر ارتفاع داشته باشند و در پايين توسط جريانهاي فعالي قطع شده باشند بيشتر است.

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:38 توسط علیرضا رستگار| |

در اين مقاله نتايج محاسبات عددي مبتني بر کاربرد يک نرم افزار اجزاي محدود در شرايط کرنش مستوي ومحيط الاستيک به منظور

دستيابي به مشخصات نشست حاصل از حفر تونل در مناطق خاکي ارائه ميشود. هدف اصلي اين مقاله، ارائه تأثير شکل مقطع تونل،

شيب سطح زمين و اثر بارهاي خارجي بر وضعيت نشست سطح زمين است. از اين مطالعه مشخص گرديد که گر چه تأثير عوامل مذکور

نسبت به حالت مبنا (يعني تونل دايره اي واقع درزميني با سطح افقي و بدون وجود بار خارجي) ممکن است در شرايط متداول ومعول،

به طور متوسط حدود 30 درصد يا کمتر باشد، ولي همين تغييرات براي بعضي از شرايط اجرايي حساس مي تواند سرنوشت ساز و بحث

انگيز گردد. همچنين تأثيرشکل سطح مقطع تا 30 درصد و وجود بار خارجي تا 100 درصد مي تواند موجب افزايش نشست

سطح زمين گردد.

نویسندگان:

محمود رضا حیدری، شرکت مهندسین مشاور پویاب، تهران

محمود وفائیان، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشکدۀ مهندسی عمران ، اصفهان

نادر شریعتمداری، دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشکدۀ مهندسی عمران، تهران

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:33 توسط علیرضا رستگار| |

طراحی، نگهداری و استحصال پایه های سنگی (متشکل از ماده معدنی)، از فعالیت های معمول در معادن زیرزمینی عمیق می باشد.

درمعادن زیرزمینی بزرگ و عمیق، تشکیل و طراحی چنین پایه های سنگی ضروری و لازم است چرا که با پیشروی عملیات استخراج

ماده معدنی و افزایش حجم فضای استخراج شده، پایداری فضای مذکور به مخاطره می افتد. در معادن عمیق و تحت شرایط

تنش های بر جای بالا، تمرکز تنش در این پایه های سنگی بوجود آمده و بعضاً منجر به شکست ناگهانی وانفجار گونه Rockburst پایه

سنگی خواهد شد. هدف از این تحقیق تحلیل عددی مکانیزم شکست و ناپایداری پایه های سنگی می باشد. تأثیر هندسه پایه سنگی

و خواص مقاومتی مواد تشکیل دهنده پایه سنگی بر مکانیزم تغییر شکل وشکست پایه ارزیابی شده است.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:28 توسط علیرضا رستگار| |

نویسنده:
علی مرتضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشکده مهندسی معدن، متالورژی و نفت، تهران

فضاهای بزرگ زیرزمینی (مغارها) دارای کاربری های مختلفی هستند که بطورکلی می توان آنرا در پنج رده مختلف شامل نیروگاههای

برق آبی، ذخیره سیالات، دفن فضولات هسته ای، سیستم های فاضلاب و کاربریهای متفرقه طبقه بندی کرد. اولین گام در طراحی یک

فضای زیرزمینی انجام مطالعات اکتشافی است. سپس بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در این مرحله، خصوصیات پروژه از جمله

شکل مقطع، نوع و تعداد وسایل نگهداری و سیستم رفتار نگاری مغار تعیین می گردد. رایج ترین شکل مقطع برای مغارها، مقطعی با

سقف قوسی و دیوارهای جانبی قائم است. اما درسنگ های بسیار ضعیف و یا وجود تنشهای بر جای بالا، غالباً مقطع بیضی شکل

(نعل اسبی) مورد استفاده قرار می گیرد. وسایل نگهداری مغارها عمدتاً شامل بتن پاشیده، انواع پیچ سنگ ها و مهارها ودربرخی موارد

پوشش بتنی سقف است که با استفاده از تجربیات قبلی، قواعد تجربی، مطالعات تحلیلی، مدلسازی و مشاهده رفتار سازه طراحی میشود.

امروزه براساس برخی مطالعات آماری انجام شده، حدود بار وارده بروسایل نگهداری و طول مهار یا پیچ سنگ های لازم برای مغار را

می توان بر حسب ابعاد مغار تعیین نمود. در طراحی پوشش بتنی سقف نیز باید به خاطر داشت که این پوشش در اعماق کم عمدتاً برای

تحمل نیروی قائم و در اعماق زیاد برای تحمل نیروی افقی طراحی می شود. در شرایطی که لازمست چند فضای بزرگ زیرزمینی

درکنار یکدیگر ایجاد شود، ابعاد دیواره حائل بین آنها را می توان با استفاده از مدل های تحلیلی تعیین کرد. اما در شرایط معمول

ی این فاصله برابر ارتفاع مغار بزرگتر پیشنهاد می شود.

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:20 توسط علیرضا رستگار| |

سرب و روی به طور معمول همراه با یکدیگر در کانسارها یافت می‌شوند لذا انواع کانسارهایی که حاوی سرب و روی در مقادیر اقتصادی هستند، تحت عنوان کانسارهای سرب- روی نامیده می‌شوند.

ذخایر سولفید توده‌ای آتشفشانیاز میان بی‌شمار ذخیره سولفید توده‌ای آتشفشانی با سن آرکئن، تنها از ذخیره کیدکریک مقدار قابل توجهی سرب به دست آمده است. این در حالی است که ذخایر سولفید توده‌ای آتشفشانی پالئوزوئیک در باتورست و نیوبرونزویک و همچنین ذخایر سنوزوئیک مانند ذخایر کوروکوی ژاپن از نظر سرب بسیار غنی هستند. مراحل اکتشافی این گونه کانسارها به صورت زیر خلاصه می‌شود.

اکتشاف مقدماتی

در ارزیابی یک منطقه کاملاً جدید از نظر سولفیدهای توده‌ای آتشفشانی دو معیار بسیار مهم را باید مد نظر قرارداد. اول وجود سنگهای آتشفشانی با منشاء غالباً زیردریایی و دوم ترکیب سنگهای آتشفشانی که باید کالک آلکالن یا تولئیتی جزایر قوسی باشد. البته هزاران کیلومتر مکعب از این سنگها وجود دارد که نابارور است، از این رو از معیارها و تکنیک‌های دیگری برای محدود کردن عملیات اکتشاف در این سنگها باید استفاده کرد.

اخیراً‌ سنجش از دور و شناخت الگوهای ساختاری ناحیه‌ای، کاربرد روزافزونی در کاوش ناحیه‌ای پیدا کرده است. به عنوان مثال می‌توان از نتایج تجربی مربوط به کاربرد برخی روشهای سنجش از دور در اکتشاف ژئوبوتانی سولفیدهای آتشفشانی ویرجینیا نام برد. در این منطقه از درختان بلوط نمونه‌برداری شده و بااستفاده از یک پرتوسنج قابل حمل، میزان بازتاب نور از سطح برگهای اندازه‌گیری شده است. نتایج نشان‌دهنده این است که تغییرات انعکاس از سطح برگ با تغییر غلظت فلزات ردیاب خاک و خصوصاً‌سرب و مس ارتباط دارد.
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 17:53 توسط علیرضا رستگار| |

تعریف مغناطیس سنجی

يكي از متداولترين انواع برداشتهاي ژئوفيزيكي مغناطيس سنجي است. مغناطيس سنجها ميدان مغناطيسي زمين و عوارض باستان شناسي را كه گاهي اوقات در اطراف خود ميدان مغناطيسي دارند،‌اندازه مي گيرند.

مثلا اشياء آهني داراي ميدان مغناطيسي هستند و محدوده اي كه اين اشياء در آن دفن شده اند هم داراي ميدان مغناطيسي است. نهرها هم اين نوع ميدان مغناطيسي را نشان مي دهند. زيرا اين اشياء توسط خاك پوشيده شده اند و حداقل بخشي از خاك از ذرات مغناطيسي ساخته شده است.

مگنتومتر شبيه فلزياب و اندكي بزرگتر از آن است اما برخلاف مقاومت سنج وارد زمين نمي شود.
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 17:11 توسط علیرضا رستگار| |

مقدمه:
مس از واژه يوناني Chalkos و کلمه لاتين Cyprium اقتباس شده است زيرا بخش اعظم آن در

Cyprus استخراج شده است . اين اصطلاح به صورت Cuprum ساده شده و به واژه انگليسي

Copper تغيير نموده است.


مس يك عنصر فلزي با قابليت انعطاف (چكش خواري)، شكل پذير، به رنگ قهوهاي متمايل به

قرمز، داراي جلاي فلزي ، وزن مخصوص آن kg/cm3819 ، وزن اتمي 54/63 ، دماي ذوب 2595

و دماي ذوب آن 1083 درجه سانتي گراد ، مقاوم در برابر خوردگي و ديا مغناطيس است. مس

تنها فلزي است كه به صورت خالص به مقدار زياد در تودههاي بزرگ يافت ميشود و رساناي

الكتريكي و حرارتي خوبي مي باشد.


مس يكي از فلزات غير آهني است كه بيشترين كاربرد را بعد از آلومينيوم در گروه فلزات غير

آهني دارا است. خواص عالي نظير هدايت الكتريكي و حرارتي بالا، قابليت ماشين كاري و

شكل پذيري خوب و ... مس را به يك فلز اساسي در صنعت امروزي جهان مبدل كرده است. از

اوايل قرن هجدهم، همزمان با صنعتي شدن جهان و رشد تكنولوژي و صنعت مخصوصاً كشف

الكتريسته و استفاده گسترده از انرژي الكتريكي، اهميت مس در جهان افزايش يافت.


مس از فلزات اصلي و بيست و چهارمين عنصر فراوان در پوسته زمين است و فراواني مس در

پوسته زمين 01/0 % مي باشد. نماد اين عنصر Cu بوده و با عدد اتمي 29 مي باشد .


بيش از 90 % از مس دنيا در اروپاي غربي ( 40 % ) ، امريکاي شمالي ( 38 % ) و ژاپن

( 15 % ) گزارش داده شده است .


Shell Model


سیستم تبلور :کوبیک

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 16:8 توسط علیرضا رستگار| |

سلسله تاقدیس‌های فشرده شده کوههای زاگرس در جنوب غربی ایران مثال بارز تاقدیسهای فشرده شده و نفت ده در جهات می‌باشد. شانزده تاقدیس آن از جمله نفتگیرهای عظیم بوده که محتوی بیش از 500 میلیون شبکه نفت قابل استخراج و یا 3.5 تریلیون فوت مکعب گاز قابل استخراج است. سازند آسماری (میوسن زیرین) افق اصلی تولید کننده نفت ده در نواحی نفت خیز محسوب می‌شود.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 16:0 توسط علیرضا رستگار| |

ترانشه چيست؟

ترانشه روشي است براي آشكار كردن روسوبات گسل خورده و كشف تاريخ فعاليت زلزله هاست . هدف اين تمرين آشنا كردن شما با روش ترانشه زدن ونشانه هاي چينه شناسي زلزله هاست و به شما نشان مي دهد كه چگونه مي توانيد اين نشانه ها را تحليل كنيد پيش گفتار: اصل زير سئوال بردندر بسياري از زمينه هاي مورد مطالعه , ديده ميشود . زمين شناسان صحرايي يك منطقه را بخاطر برو نزد مفيد انتخاب مي كنند و اطلاعاتشان را بين نقاط ثابتي درون يابي مي كنند . زمين شناسان نفت كيلو متر ها از ميان سنگهاي رسوبي حفاري مي كنند تا روابط ساختاري و چينه شناسي زير سطحي را پيدا كنند و سايز مولوژيست ها از امواج زلزله اي در تحليل تركيب جبه و هسته زمين استفاده ميكنند.

زمين شناسي كه گسلهاي فعال را مطالعه مي كند كاستي هايي دارد: زلزله هايي كه امروزه رخ مي دهند ممكن است سطح را بشكنند اما فرسايش بسرعت نشانه هايي را ممكن است ايجاد شده باشند را از بين مي برد. تاريخ زلزله هاي گذشته كليدي براي پيش بيني زلزله هاي آينده است اما تاريخ اغلب در مناطق زير سطحي قرار گرفته است تراشه زدن تكنيكي است كه در دو دهه اخير براي مشخص كردن نشانه هاي زلزله هاي گذشته در رسوبات نزديك سطح , گسترش يافته است. يك قانون اين است كه اگر گسل نخواهد به سمت زمين شناس بالا بيايد زمين شناس به دنبال گسل پايين خواهد رفت با بلدوزر , backhoe يا بيل و كلنگ , يك يا چند گود برداري طولي از گسلي كه فعال است يا احتمال مي رود كه فعال باشد را قطع مي كند.

 

اصول حفر ترانشه:

يك ترانشه علمي فقط يك حفره در زمين نيست بلكه بايد از موارد زير پيروي كند : ترانشه بايد بصورت عرض گسل يا گسل فرضي را قطع كند يك يا چند ديواره ترانشه اي بايد عمودي باشد ترانشه بايد رسوباتي كه در طول دوره فعاليت گسل انباشته شده اند را قطع كند رسوبات بايد شامل موادي كه براي راديو كربن يا ديگر روشهاي تعيين سن مطلق مناسب هستند باشد ديواره هاي ترانشه عمودي هستند زيرا فقط ديواره هاي عمودي بوضوح جزئيات چينه شناسي و ساختار گسلهايي را كه احتياج به مطالعه دارند نشان مي دهند اغلب ترانشه هاي موفق جزئيات چينه شنا سي كه در زمان بين فعاليت گسل نهشته شده اند را نشان مي دهند به عنوان مثال يك سنگ رسوبي كامبرين 610-600 ميليون سال پيش نهشته شده اطلاعات ناچيزي از گسلي كه در چند هزار سال اخير فعال شده را نشان مي دهند.

 

در حالت ايده آل ستون چينه اي ترانشه گسل شامل پنج لايه غني از مواد آلي است بنابراين مي توان سن رخداد زلزله هاي مربوط به آن گسل را بصورت نسبتا" دقيق با تعيين سن مطلق طبقه بندي كرد . تعيين زمان رخداد زلزله هايي كه در يك ترانشه مشخص هستند متكي بر دو قانون مهم چينه شناسي است: **اصل روي هم قرار گيري لايه ها و** اصل روابط افقي لايه ها .

اصل روي هم قرار گيري لايه ها و اصل روابط افقي لايه ها به اين اشاره دارد كه لايه هاي رسوبي از كف به سطح انباشته مي شوند بنابراين هر لايه اي از لايه هاي زيرين خود جوان تر و از لايه بالايي خود قديمي تر است .اصل روابط لايه ها اشاره مي كند كه اگر رخساره زمين شناسي 1# رخساره زمين شناسي 2#را قطع كند رخساره 2# قديمي تر از رخساره 1# است. گسل Y لايه C را قطع كرده است . بنا بر اين ما مي دانيم كه لايه C قبل از شكستگي Y نهشته شده است .نقش موقعيت مكاني ترانشه در موفقيت مطالعه بسيار مهم است . مهم ترين قسمت اين است كه مكان گسل با دقت خوبي قبل از آغاز گود برداري مشخص شود . زمين شناس ميداند كه صاحب زميني كه مي خواهد بكند نيست بهم خوردگي در سطح بايد تا جايي كه امكان دارد اهداف علمي به نتيچه برسند كو چك باشد . بعلاوه قيمت تجهيزات حفاري در هر ساعت 100 دلار يا بيشتر است . بنابراين برنامه ريزي خوب ضروري است . زماني كه يك زمين شناس قسمتي از يك ترانشه را با دست مي كند , جريمه برنامه ريزي ضعيف , هدر رفتن روزها , عضلات درد گرفته , دستان تاول زده و ياس و سر خوردگي نا گفتني مي باشد .

يكي از مطالعاتي كه در استفاده از ترانشه گسل پيشگام بود بررسي گسل سن آندرياس در پولت كريك در 55 كيلومتري شمال شرق لس آنجلس كاليفرنيا ( سيه، 1978 و1984) بود. قسمتي از گسل سن آندرياس در سال 1857 در زلزله اي با حداقل 7. 9 7.8 = Mw و با گسيختگي بين m 5/4- 3 , شكسته شد . سن و جابجايي در زلزله 1857 مشخص شد اما هيچ تاريخي از زلزله هاي قبلي در دست نبود تا بتوان احتمال زلزله هاي آينده را پيش بيني كرد . پولت كريك سايت اميدوار كننده اي بود زيرا منطقه تا اوايل دهه 1900 باتلاقي بود. بعد از اينكه چشمه شروع به شكا فتن كرد دره اي به عمق m 10 ايجاد كرد و سطح آب زير زميني در رسوبات اطراف پايين رفت .

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 14:59 توسط علیرضا رستگار| |

مفاهيم پايه دربرداشت مغناطيسي زميني


پيش ازآنكه به شرح وتوضيح مراحل پردازش وتحليل داده هاي مغناطيسي

 

بپردازیملازم است تاپاره اي ازمفاهيم پايةاين علم رابه اختصارمروركنيم تا در

 

هنگام مواجهه باآنها دچار سرگرداني نشويم.


به زبان ساده ميتوان گفت زمين يك آهنرباست كه قطب مثبت آن به سمت جنوب

 

جغرافيايي زمين نشانه رفته است. ميدان مغناطيسي زمين درهرنقطه يك بردار است

 

وبه تبع داراي يك جهت ويك بزرگاياشدت زواياي شيب وانحراف ميدان مغناطيسي

 

درهرنقطه مشخص كننده جهت بردارميدان مغناطيسي درآن نقطه اند . جهت

 

وبزرگاي ميدان محلي مغناطيسي زمين،درنقاط مختلف زمين درمقياس بزرگ

 

مشخص وازپيش تعيين شده اند واحد ميدان مغناطيسي زمين نانوتسلااست و شدت

 

ميدان مغناطيسي زمين درمناطق مختلف بين 25000 تا 70000 نانوتسلا است.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 13:38 توسط علیرضا رستگار| |

کلیپ ها و فیلم آموزشی در زمینه حفاری اکتشافی

 

لیست فیلم ها  

Down The Hole Drilling Method - DTH

Drilling Mud - Liquid polymer

Drilling Rig

Jet Drilling

Oil Drill Animation

Oil Drilling in West Texas

Reverse Circulation Drilling Method

Rotary Drilling Dewatering Wells at ASHTON STW

Runing Casing

The Air Rotary and Down The Hole Hammer Drilling System

The Bucket Auger

The Cable Tool

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب

نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 12:27 توسط علیرضا رستگار| |

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 12:22 توسط علیرضا رستگار| |

سنگ عقيق

عقيق يا آگات نوعي کوارتز با لايه‌هاي متناوب کلدوني با رنگهاي مختلف و تخلخل است. رنگها بطور معمول بصورت نوارهاي

موازي ظريف و باريک و معمولا منفي و در بعضي نمونه‌ها هم مرکز است. رنگ بيشتر عقيقهاي مورد استفاده در اهداف

تجاري حاصل روشهاي مصنوعي است.

برخي عقيقها داراي رنگهاي مختلفي هستند که بصورت نوار ، آرايش نيافته و توزيع نامنظمي دارند. در کل عقيق به رنگهاي

خاکي ، زرد ، سفيد ، سرخ ، سبز و سياه در طبيعت ديده مي‌شود و از ميان آنها رنگهاي خاکي ، زرد ، سرخ کم و بيش خواص

يکساني دارند.

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 12:15 توسط علیرضا رستگار| |

محاسبه بار وارد بر سقف فضاهای زیر زمینی

مقاله ای در زمینه  بار  بلاواسطه بر سقف حفاری های زیر زمینی - بار وارد بر سیستم نگهداری برای شما آماده

کردم می توانید از لینک زیر تهیه و دانلود کنید:

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:54 توسط علیرضا رستگار| |

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:49 توسط علیرضا رستگار| |

ELASTO-PLASTIC SOLUTION OF TUNNEL PROBLEMS USING
THE GENERALIZED FORM OF THE HOEK-BROWN FAILURE CRITERION

Abstract: The Hoek-Brown failure criterion is a semi-empirical method widely used in the estimation of shear
strength of rock. Among other parameters involved in this criterion, the coefficient a dictates whether the criterion
applies to intact rock or rock masses (a = 0.5 for intact rock anda > 0.5 for rock masses). Most of the existing
elasto-plastic solutions for tunnel problems in Hoek-Brown media consider an intact rock (i.e., a = 0.5). This
is not only due to historical reasons (the failure criterion was originally developed for intact rock), but also due
to the mathematical difficulties of deriving neat, closed-form expressions for the general case in which a ≥ 0.5.
This paper presents a rigorous, elasto-plastic solution for the axi-symmetrical problem of excavating a circular
tunnel in generalized Hoek-Brown material (a ≥ 0.5). The solution is obtained by re-writing the generalized
Hoek-Brown failure criterion in terms of transformed stress quantities. Application of the transformation rule
described in this paper to elasto-plastic problems of excavations in generalized Hoek-Brown materials is shown
to bring significant advantages in the interpretation and extrapolation of results obtained with analytical and
numerical methods. C. Carranza-Torres1

برای دیدن بقیه ی مقالات و دانلود به ادمه مطلب بروید...

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:37 توسط علیرضا رستگار| |

Realtimeنرم افزار تحلیل فضاهای زیرزمینی به صورت 

 

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:22 توسط علیرضا رستگار| |

دانلود نسخه دانشگاهی نرم افزار  ventsim به صورت کامل

دانلود نسخه کامل نرم افزار  vuma

 

 

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:13 توسط علیرضا رستگار| |

دانلود نرم افزار EPANET شبیه ساز لوله کشی در معادن



دانلود نرم افزار


به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 11:8 توسط علیرضا رستگار| |

فیلم معدن زغال سنگ ایکشیما را به مدت ۳۵ دقیقه و حجم ۱۲۹ مگا بایت می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

لینک دریافت فایل:



 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:,ساعت 10:31 توسط علیرضا رستگار| |

نویسنده: Raheleh Zamini

 

مطالعه سنگهای رسوبی با نگاهی به تراورتن ها

1-تعریف تراورتن ها :

تراورتن  سنگ آهکی است که در اثر فعالیت چشمه های آب گرم تشکیل می شود  . بطور کلی در طی فرآیند تشکیل ذخایر

تراورتن، آب ها ی گرم از بین طبقات سنگ های کربناتی به ویژه سنگ آهک عبور می کنند و به دلیل اسیدی بودن، کربنات

کلسیم موجود در این سنگ ها را حل کرده و به صورت محلول کربناتی و بی کربناتی با خود به سطح زمین منتقل می کنند .

در سطح زمین به دلیل افت فشار، کاهش حرارت آزاد شدن دی اکسید کربن و همچنین تبخیر، بلورهای کلسیت تشکیل

شده و به صورت لایه های نازکی برروی یکدیگر رسوب می کنند . پایداری شرایط ذکر شده و تداوم تشکیل لایه های

کلسیتی، باعث به وجود آمدن لایه های یکنواختی از کربنات کلسیم متخلخل ( تراورتن ) می گردد که ضخامت آنها از چند

سانتی متر تا چند متر متغیر است و معمولا با شیبی ملایم بر روی لایه های سنگی قدیمی تر قرار می گیرند .

 

تغییر شرایط رسوب گذاری می تواند باعث وقفه ای در تشکل این لایه ها گردد که حاصل آن به وجود آمدن یک سطح

جدایش بین لایه های متوالی سنگ تراورتن می باشد .  ضخامت کلی لایه های تراورتن معمولا از چند متر تا چند ده متر

متفاوت است . وجود حباب هاب هوا و همچنین نا خالصی های آهن دو ظرفیتی، آهن سه ظرفیتی، منگنز، سیلیس، مواد آلی و

غیره باعث ایجاد تنوع رنگی قابل ملاحظه ای در ذخایر تراورتن به رنگ های سفید، شیری، کرم تا بژ، صورتی،   قهوه ای،

طلائی، زرد، لیموئی، قرمز و سبز می توانند تشکیل شوند .  

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در 12 شهريور 1390برچسب:,ساعت 14:42 توسط | |

در دوره کارشناسی مهندسی اکتشاف معدن یکی از دروسی که ارائه میشود٬ کانی شناسی سیلیکاتها و غیرسیلیکاتها است. منابع درسی و کنکوری این دو درس نیز کتابهای کانی شناسی سیلیکاتها و غیر سیلیکاتها نوشته دکتر سید محمد حسین رضوی است. فایل حاضر چکیده ای از کانیهای مهم گردآوری شده در این کتابهاست.(شامل نام کانی٬ سیستم تبلور٬ دسته٬ محل پیدایش٬ موارد استفاده و ویژگیهای مهم)

دانلود چکیده ای از کتاب کانی شناسی سیلیکاتها و غیرسیلیکاتها(کانی های مهم)


به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 20:14 توسط علیرضا رستگار| |
ارائه نتايج و برون دادهاي سند استراتژي نظام مهندسي معدن ايران(قسمت سوم)
تهيه كننده(گان) : امور برنامه ريزي سازمان نظام مهندسي معدن
 
 

برای دانلود متن پی دی اف کليک کنيد

معرفي روش هاي جدايش مغناطيسي
تهيه كننده(گان) : ابراهيم پناهي، علي اكبر عبداله زاده
 
 

برای دانلود متن پی دی اف کليک کنيد

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 20:9 توسط علیرضا رستگار| |

http://www.ismec.ir/images/poster-large.jpg

برگزاری این کنفرانس به هفته دوم آذر ماه یعنی 8-10 آذر 1390

هشتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی معدن با همت دانشجویان دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران با همکاری این دانشکده در آذر ماه سال 1390 در مهد مهندسی معدن کشور، برگزار می‌شود. ماموریت اصلی این کنفرانس مشاركت در توسعه اقتصادي و اجتماعي كشورمان از طريق نشر و ترويج دانايي و روحيه تحقيق، تبادل تجربيات علمي و تحقيقاتي و بهره‌مندی از نظرات راهبردي صاحبنظران و پژوهشگران عرصه هاي مختلف مهندسي معدن، می‌باشد.


 سایت همایش : http://www.ismec.ir

اهداف

ارائه دستاوردهاي علمي و پژوهشي در زمينه هاي مختلف مهندسي معدن در جهت اعتلاي  هرچه بیشتر سطح علمي دانشجويان

هدایت تفکر پژوهشی دانشجویان به سمت و سوی پروژه های زیر بنایی و راهبردی

ایجاد زمینه مشارکت دانشجویان در شناخت نیازها و مشکلات صنعت معدنکاری کشور

همكاري و ارتباط بيشتر بين دانشكده‌هاي مهندسي معدن

توسعه و ترويج مهارت‌هاي مورد نياز دانشجويان و متخصصان بخش معدن

ايجاد و توسعه شبكه‌هاي اساتيد، دانشجويان و ‌متخصصان بخش معدن

آشنائي با افق هاي جديد تحقيق و آخرین دستآوردهای صنعت معدنکاری نوین

تبادل تجارب و يافته‌هاي دانشجويان و محققان ايراني در بخش‌های مرتبط با مهندسی معدن

 

ضرورت های برگزاری

كنفرانس محيطي براي آشنايي و آموزش

با ارايه مقالات، كارگاه‌هاي آموزشي و سخنراني‌هاي كليدي، سعي بر آن است تا دانش دانشجويان و محققان در زمينه فن معدنكاري تا حد امكان روزآمد شوند.

كنفرانس محيطي براي ازهم‌آموزي

تأكيد روزافزون دبيرخانه، توسعه كيفي و كمي بخش ارايه تجارب مبتني بر اعلام نياز مخاطبان مي‌باشد و در اين بخش سعي بر آن است تا سازمان‌ها ضمن ثبت و ارايه تجارب خويش از پيشبرد پروژه‌هاي مديريتي و يافته‌هاي عملي ساير نهادها آگاه شوند و بدين‌ترتيب ضمن تعميق دانايي مديران در بهره‌گيري از تكنيك‌ها و نظريه‌هاي مديريتي، شبكه‌اي از علاقمندان در موضوعات خاص ايجاد شود. بديهي است دستاورد اصلي اين بخش غلبه بر سعي و خطاي بيهوده واحدهاي كسب و كار در آموخته‌هاي ديگران مي‌باشد.

كنفرانس محيطي براي توسعه شبكه ارتباطي دانشجويان و محققان

بديهي است توسعه شبكه فردي و سازماني به عنوان يك سرمايه با ارزش از مهمترين دستاوردهاي مشاركت كنندگان كنفرانس مي‌باشد.

كنفرانس محيطي براي دسترسي به اطلاعات

علاوه بر اطلاعات تخصصي حاصل از مقالات، كارگاه‌هاي آموزشي و تجارب عملي در محيط اين كنفرانس، شما به اطلاعات ذيل دسترسي خواهيد داشت:

كتب و نشريات تخصصي منتشره در بخش مهندسي معدن، ارتباط مستقيم با شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه جانبي كنفرانس،‌ آشنائي با دستاوردهاي دانشكده‌هاي مهندسي معدن. برگزاركنندگان مصمم هستند تا با نظارت شايسته‌تر بر بخش‌هاي جانبي و بويژه نمايشگاه، تمام قابليت‌هاي محيطي و بصري را در خدمت ارايه اطلاعات مرتبط با بخش معدن قرار دهند.

كنفرانس محيطي براي آرامش

حضور افراد در محيط كنفرانس و فراغت ايشان از كار در نظر ما فرصتي است تا در فضايي صميمي، آرام و مناسب از آموزه‌هاي تخصصي بهره‌گيري نمايند با توجه به تجارب پنج دوره گذشته و نيازهاي مخاطبين به رغم محدوديت‌هاي فضاي سالن‌هاي كنفرانس موجود، سعي ما بر اين است كه محيطي مناسب و شايسته در شأن مهمانان گرامي‌مان فراهم آوريم.

 

مخاطبین

اساتید،دانشجويان و محققان و متخصصین رشته‌هاي مهندسی معدن،‌ مهندسی نفت، مهندسی متالورژي،‌ مهندسي شيمي، اقتصاد، مديريت، محيط زيست و ....

شركت‌هاي فعال در بخش معدن و صنايع معدني

نهادها و انجمن‌های علمی و تحقیقاتی فعال در بخش معدن و صنایع معدنی

   خروجي داده هاي ما از نرم افزار ArcGIS :
      +

   براي Raster Dataset :
نرم افزار مطلب فرمت هاي متعدد متفاوتي را از DEM را مستقيما مي تواند بخواند مانند فرمت هاي زير و بسياري ديگر: DTED – DEM – ETOPO –

GTOPO – SDTS DEM - ...  

اما به هر حال ما در بارگذاري تصاوير و DEM خودمون در نرم افزار مطلب از فرمت GeoTiff استفاده مي کنيم

.

1)
براي خروجي گرفتن (Expert) تصوير يا DEM به فرمت GeoTiff در نرم افزار ArcGIS در قسمت T.O.C روي لايه کليد نموده و در        

      قسمت" Data " راست کليد نموده (شکل زير) سپس" Export Data "را انتخاب مي نماييم

 

 

 

 

 

 

2 ) در پنجره باز شده (شکل زير) موقعيت ذخيره input و نام فايل را مشخص مي کنيم. در قسمت فرمت ، فرمت را به Tiff تغيير داده و  سپس ذخيره ميکنيم.

 

 

 

 

( براي دريافت متن کامل اين مقاله بر روي گزينه زير کليک راست کرده و گزينه  Save Target As را انتخاب کنيد)

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 19:36 توسط علیرضا رستگار| |

ArcToolbox مجموعه اي از ابزارهايي است که هرکدام از اين ابزارها توانايي ويژه اي را در کار با نرم افزار ArcGIS به شما مي دهد. اين ابزارها که با عنوان Geoprocessing Tools شناخته مي شوند بالغ بر600 ابزار مي باشند.

 

 

  هنگام کار با با ابزارهاي موجود در Arc Toolbox پنجره اي گشوده مي شود، فايل ورودي از شما خواسته مي شود و با پردازش بر روي آن فايل خروجي آماده استفاده و آماده بهره برداري خواهد بود.که در نرم افزار ArcGIS 9.3 بالغ بر 16دسته طبقه بندي شده اند که البته در ادامه خواهيد فهميد که ميتوان در اين قسمت با روش زير جعبه افزار هايي همچون Spatial Data Modelar رو باين مجموعه اضافه نمود:

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 19:31 توسط علیرضا رستگار| |

در روش هاي نوين تهيه نقشه تكنيك هاي كامپيوتري نقش مهمي را ايفا مي كنند. بسياري از سازمانهاي تهيه نقشه در راه اندازي سيستم اطلاعات جغرافيايي ، سيستم هاي نوين تهيه نقشه با استفاده از كامپيوتر را بكار مي گيرند با بكارگيري چنين سيستم هايي ، اولين و مهمترين مرحله عبارت است از تبديل اطلاعات نقشه از حالت خطي و غير رقومي به شكل رقومي و سازگار با كامپيوتر تكنيك تبديل نقشه هاي سنتي كاغذي يا ساير مدارك گرافيكي به داده هاي رقومي سازگار با كامپيوتر را رقومي سازي ( DIGITIZING ) مي نامند.

 

   چرا DIGITIZE مي كنيم:

تبديل اطلاعات نقشه هاي موجود به شكل رقومي و سازگار منطقي تر و كم هزينه تر در صرف زمان و هزينه براي تكرار برداشت داده ها مي باشد به عبارتي ديگر با رقومي سازي نقشه هاي موجود از انجام دوباره كاري ها و صرف هزينه هاي گزاف جلوگيري خواهد شد حتي اگر اطلاعات نقشه ها بهنگام نباشند تكنيك رقومي سازي بمراتب اقتصادي تر است زيرا بهنگام سازي نقشه هاي رقومي كه در محيط كامپيوتري ذخيره شده اند نسبت به بهنگام سازي نقشه هاي سنتي كاغذي كار آمدتر بوده و زمان بهنگام سازي و همچنين هزينه ها را كاهش خواهد داد.

بسياري از نقشه هاي خطي موجود در سيستم انگليسي تهيه شده اند براي استفاده از اين نقشه ها در سيستم متريك لازم است سيستم اندازه گيري انگليسي به سيستم متريك تبديل شود. در مرحله رقومي سازي اين تبديل را مي توان به سادگي انجام داد.

 

   انواع رقومي سازي:

با توجه به اينكه داده اوليه يك نقشه خطي كاغذي و يا يك تصوير هوايي باشد ، انواع رقومي سازي را مي توان به دو دسته تقسيم كرد.

رقومي سازي نقشه هاي خطي موجود مي باشد.

رقومي سازي تصاوير هوايي يا روش فتوگرامتري است.

 

   خصوصيات كارتوگرافي عارضه:

هر عارضه در روي نقشه داراي دو خصوصيت است.

         موقعيت عارضه( كجاست ) كه مشخص كننده اين است كه عارضه در كجا واقع شده است.

         معنا و مفهوم عارضه است ( چيست ) كه با يك نماد نمايش داده مي شود. و مشخص كننده اين است كه اين عارضه چيست ؟

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 19:27 توسط علیرضا رستگار| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com